Så myntades begreppet Passionsdriven ekonomin

Begreppet Passionsdriven ekonomi myntades år 2019 av den svenska konstnären och entreprenören Linda Kentaur Nordfors. Hon har tagit fram definitionen av Passionsdriven ekonomi och designat PDE-kartan som används för att beskriva dess dynamik. 

Nordfors upptäckte den Passionsdrivna ekonomin när hon föreläste och höll workshops med namnet “The Art of Selling Your Heart” för kreatörer och entreprenörer inom KKB (Konstnärliga och Kreativa Branscher) i stora delar av Sverige, samt Finland och Tyskland. 

Men hur gick det till när en konstnär, som ursprungligen hatade försäljning, blev en ekonomisk tänkare?

Nedan kan du följa delar av historien.

*PDE står för Passion Driven Economy.

Berättelsen om PDE

25 år gammal och nyinflyttad till Stockholm bestämde sig Nordfors för att hon ville leva på sin konst, att det inte räckte med skapandet som ett sidoprojekt bredvid ett “vanligt” jobb. Nordfors växte upp på landsbygden i Hälsingland och studerade sedan i Kalmar. När hon kom till Stockholm hade hon haft ett 10-tal utställningar, mest måleri, sedan sin första separatutställning när hon var 19 år. 

Utifrån sin intention om att skapa fritt utan att vara bunden till en teknik eller en stil grundade Nordfors 2001 Reflection Company, en verksamhet som blev känd som Sveriges första konstbyrå. Affärsidén var att spegla och utveckla varumärken med konst.

“Jag kände inte att jag passade i den traditionella konstvärlden. Och den traditionella konstvärlden passade inte mig. Därför valde jag att skapa i glappet mellan varumärken och konst. Jag tror att jag gillade att det lät ytligt och kommersiellt, även om jag i mina uppdrag ville arbeta djupt och intuitivt. Flörten med det kommersiella var nog mitt sätt att göra uppror mot en konstvärld som jag då tyckte var alltför upptagen med sitt eget självberättigande. Jag kände mig konstnärligt friare med kommersiella kunder.” beskriver Nordfors.

Nordfors upptäckte snart att det var enklare sagt än gjort att hitta finansiering till sina konstprojekt och idéer - och hon insåg även att hon hatade försäljning.

“Det var det värsta jag visste. Det kändes som att bli levande obducerad. Jag kunde dock inte till en början förstå VARFÖR det var så hemskt, jag hade ju varit med och sålt i några av mina tidiga "vanliga" jobb, och då var inte alls så emotionellt laddat.”

Två saker ledde till att Nordfors uppfann Värdemetoden Den Gröna Rutan - den metodik för passionsdriven affärsutveckling som PUNKS idag gör tillgänglig digitalt. Ett - hon märkte att de konventionella strategier som brukade användas för att hjälpa företag inte alls passade henne. Två - hon insåg att om hon inte kunde uppfinna ett sätt att kunna leva på sitt arbete skulle behöva överge sin dröm om ett konstnärsliv.

“Vart jag än vände mig sa de åt mig att anpassa mig till kunden. För mig lät det helt idiotiskt. Om jag skulle anpassa mina idéer för att kunna sälja dem, så skulle jag ju inte längre vilja göra dem. Kanske skulle jag tjäna pengar, men jag skulle ju definitivt inte uppleva mig framgångsrik, för då skulle jag ju inte göra det som kändes rätt för mig.”

Konstbyrån började efter hand bli allt mer framgångsrik. Genom den skapade Nordfors konst åt ideella verksamheter som Kvinna till Kvinna, Vi-skogen och Sensus studieförbund, åt kommersiella giganter som Libresse, Armani och Läkerol, och hon gjorde även uppdrag åt institutioner som Chalmers och SLL (Stockholms Läns Sjukvårdsområde). 

“Jag började få frågan om hur jag kunde leva på min konst. När jag berättade att jag hade en metod blev alla intresserade, och jag började få i uppdrag från kreativa nätverk och inkubatorer att komma och föreläsa i konsten att sälja - för kreatörer. Jag kallade workshopen “The Art of Selling Your Heart”, för att sälja det man själv har skapat kan verkligen kännas som att sälja en del av sitt eget hjärta.” 

Parallellt med sitt konstnärskap började Nordfors turnera med sin workshop från 2010 och framåt. Detta sammanföll med att det satsades stort på KKB i Sverige. Under de närmaste åren coachade och utbildade Nordfors många hundra KKB-are i Värdemetoden Den Gröna Rutan, från Umeå i norr till Ystad i söder.

Det var i mötet med KKB:arna som insikten om den passionsdrivna ekonomin började ta form. Nordfors märkte hur den absoluta majoriteten av de hon mötte inte kände att de passade in i den marknadsdrivna ekonomin. Samtidigt fanns inget begrepp för att beskriva vad de faktiskt tillhörde.

I mötet med kreatörerna blev det även tydligt för Nordfors att de hade liknande utmaningar fast de tillhörde vitt skilda branscher. I KKB-analyserna från Tillväxtverket och EU som Nordfors började ta del av var det även tydligt att KKB-arna samtidigt hade liknande goda samhällseffekter.

“Det var som om det fattades ett språk. Jag minns dagen när jag kom hem från ännu en workshop och en vän bad mig förklara vad som gjorde dessa som jag mötte så speciella. Han sa;

- Är de inte som andra marknadsdrivna företag?

Och i frustration utbrast jag;

- Men de ÄR inte marknadsdrivna! De är…passionsdrivna!”

Om det finns något speciellt tillfälle av alla de tusentals timmar jag funderat på PDE, som känns som ögonblicket då insikten om att det handlade om en hel ekonomi tog form, så tror jag att det var precis då. Jag tror det var 2018.

Fascinerad av insikten att KKB:arna tillhörde en egen ekonomi, intensifierade Nordfors fokus på att förstå den dynamik som hon anade. Hon upplevde att det offentliga hade alldeles för lite kunskap om hur dessa passionsdrivna företagare och föreningar faktiskt fungerade, vilket var ett problem då man försökte hjälpa dem som om de vore marknadsdrivna. Samtidigt såg hon att det saknades kontinuerlig affärsutveckling som var anpassad efter de passionsdrivnas behov.

2017 - Nordfors började skissa på en digital plattform för passionsdriven affärsutveckling, ett design- och idé-arbete som utgjort grunden till PUNKS-plattformen idag.

2019 - Utifrån sin erfarenhet av finansiering genom passionsdriven affärsutveckling får Nordfors uppdraget att ta fram en Strategihandbok till verksamheten Folk och Kultur. I Strategihandboken, som presenterades till Folk och Kulturs styrelse 2019, definieras för första gången offentligt den passionsdrivna ekonomi.

2020 - PDE-kartan tar form genom att Nordfors söker ett sätt att snabbt och tydligt kunna förklara hur de passionsdrivna aktörernas utmaningar hänger ihop med de samhällsnyttor de skapar.

Samtidigt kommer författaren Adam Davidsson ut med boken “Passion Economy, the new rules for thriving in the Twenty-first century”, en bok som Nordfors själv inte har läst.

För att särskilja sitt arbete från Davidssons blev Nordfors noga med att kalla den ekonomi hon definierat för passionsDRIVEN ekonomi, inte passionsekonomi. Skillnaden mellan deras teorier menar Nordfors bland annat är att medan Davidsson kopplar ihop den ekonomi han talar om med moderna företeelser som digitala verktyg och plattformar, så menar Nordfors att den passionsdrivna ekonomin har funnits länge och oberoende av den digitala eran.

2019 börjar Nordfors arbeta för att det ska finnas en nationell verksamhet som kan arbeta med att sprida kunskapen om den passionsdrivna ekonomin i Sverige. 

“Covid-krisen gjorde det många av oss redan visste ännu mer plågsamt uppenbart. Aktörerna i den passionsdrivna ekonomin, som bland annat i stort sett alla kulturaktörer är en del av, blir ofta varken förstådda eller hjälpta av samhällets stödsystem. För att kunna driva en samhällsförändring insåg jag att det behövdes en verksamhet som långsiktigt kunde driva dessa frågor", berättar Nordfors.

Tillsammans med en handfull passionsdrivna kreatörer initierades PUNKS. Per Moneeo, musiker, innovatör och konstnär, var med i PUNKS första generation av ledamöter.

“Här vill jag i framtiden ha ett citat från Per om varför han klev in och hur han kände kring PDE”. 

På hösten 2020 grundas PUNKS - Sveriges nav för passionsdriven utveckling och för spridandet av kunskapen om den passionsdrivna ekonomin.

På frågan om det finns något hon vill tillägga, säger Nordfors så här;

“Det kan ibland finnas en missuppfattning att passionsdriven ekonomi handlar om att kommersialisera allt och göra allt till en "marknad". Det är en förståelig och sund skepticism, eftersom passionsdrivna så ofta möter alla möjliga kampanjer för att de ska “skala upp” och "bli framgångsrika" enligt det konventionella marknadsdrivna idealet. 

Så är det dock inte fallet. Passionsdriven ekonomi “vill” inte att du ska göra något som inte känns rätt för dig. Att bli framgångsrik inom PDE handlar inte att du ska kompromissa eller att du ska skala upp. Dess principer bygger heller inte på att du ska skala ner. Du är en del av PDE när du arbetar i enlighet med de tre hörnstenarna. Du förbättrar dina odds att hantera de utmaningar som uppkommer då - och att ha glädje av de styrkor som uppkommer - när du förstår hur PDE fungerar.

Och om det inom den marknadsdrivna ekonomin finns ett antagande att framgång handlar om mer, snabbare och större, så är idén om vad framgång är inom den passionsdrivna ekonomin lika varierad som aktörerna själva.