1. Passionsdriven ekonomi i korthet
En passionsdriven verksamhet – i stor eller liten skala – är initierad och/eller huvudsakligen utformad utifrån vad som engagerar människorna bakom den. Drivkraften och värdegrunden är förutsättningen för att verksamheten ska existera. Den är därför affärskritisk.
Passionsdriven ekonomi kan kännas igen och definieras genom tre grundprinciper, de tre hörnstenarna:
1. Passionen är drivkraften, inte marknaden
Passionsdrivna aktörer bygger sin affärsverksamhet runt något som på ett personligt plan är väldigt engagerande, viktigt och angeläget och därför spelar stor roll för dem. Det är inte marknadens behov som styr vad aktören gör i sin verksamhet.
2. Pengar som ett medel, inte som ett mål
I den passionsdrivna verksamheten är pengar ett sätt att ta sig någonstans, pengar i sig är inte en drivkraft eller ett mål. För den passionsdrivna aktören finns andra kvaliteter, värderingar eller principer som är viktigare än ökad vinst.
3. Utforskandet som det eviga målet, inte tillväxt
Passionsdrivna aktörer är fokuserade på ett evigt utforskande som ofta både är utåtriktat och inåtriktat mot den egna personen i sin verksamhet. Intresset ligger inte primärt i att skapa en evig tillväxt utan att fortsätta att undersöka det som en är passionerad kring.
När alla dessa tre principer uppfylls är en aktör en del av den passionsdrivna ekonomin.
Vem är en del av den passionsdrivna ekonomin?
En passionsdriven verksamhet kan ha formen av en ideell förening, ett kommersiellt företag eller ett nätverk eller ett projekt utan tydligt ägarskap och ledarskap. Det är inte formen som kan säga oss om en verksamhet är passionsdriven eller inte, utan aktörernas/entreprenörernas eget vittnesmål om ifall man tillhör den passionsdrivna ekonomin eller inte.
När alla tre principer uppfylls bidrar aktören/verksamheten/företaget till de positiva samhällseffekter som de kulturella och kreativa branscherna är så eftertraktade för
Se tre kortfilmer från Kulturrådsprojektet (som PUNKS drev under 2023) i en online-föreläsning av Linda K Nordfors.
Crash Course i PDE
De tre hörnstenarna beskrivna och definierade.
Klassiska utmaningar inom PDE
De tre vanligaste utmaningsområdena som finns för aktörerna inom PDE – de sk. “Pain Areas”.
PDE och positiva samhällseffekter
De tre vanligaste positiva samhällseffekterna som de passionsdrivna aktörerna skapar – de sk. “Gain Areas.