3. De 10 Värdeprinciperna
De 10 Värdeprinciperna beskriver grunden i hur värde skapas i den Passionsdrivna Ekonomin och hur man ska tänka för att skapa sig en ekonomisk hållbarhet. Passionsdrivna aktörer och entreprenörer kan utifrån Värdeprinciperna förstå sambandet mellan den egna passionen och att skapa en verksamhet som har ekonomisk bärkraft. Ett sätt att förstå skillnaden mellan Marknadsdriven och Passionsdriven affärsutveckling är att studera de 10 Värdeprinciperna.
De 10 Värdeprinciperna i text
1. Vad du än är passionerad kring så skapar det ett kundvärde.
Ändra inte på vem du är eller vad du vill, utan anta utmaningen att översätta dina drivkrafter till värden som dina kunder förstår.
2. Ju viktigare något är för dig, desto mer värde kan du skapa – och desto mer kan du ta betalt.
I den Passionsdrivna ekonomin är passionen den absoluta råvaran. Mer passion innebär mer möjligheter och större värdeskapande.
3. Din inspiration och din lust är de viktigaste framgångsfaktorerna – långt viktigare än struktur och effektivitet.
Designa ditt arbete så att DU finner det spännande och intressant.
4. Ära din gröna ruta.
Det du brinner för skapar en hållbar utveckling, både för din personligen, för din verksamhet och för de samhällen där du verkar.
5. Att arbeta med passionsdriven försäljning är att vara översättare.
Dina kunder vill ofta köpa det du erbjuder av samma anledning som motiverar dig till att hålla på med det du gör. Ditt uppdrag är att översätta din drivkraft så att kunderna kan förstå vilka värden du skapar.
6. Du ska välja dina kunder och du ska välja dem med omsorg.
Du kan göra allt ”rätt” – men om du har fel kundgrupp kommer det ändå inte att lyfta. Du har alltid rätt att välja om och välja nytt!
7. Om dina kunder inte har förstått kundvärdet av det du skapar, då är det du som inte har gjort ditt jobb.
Uppdraget att förmedla värdet av det du skapar/erbjuder/kan är ditt.
8. Att driva en säljprocess är att agera en framtid som du ser är möjlig.
Led kunden längs det väg du redan har föreställt dig. Detta är allt viktigare ju mer nyskapande du är.
9. Priset står alltid i relation till det upplevda kundvärdet.
Det är din utmaning och din möjlighet att påverka kundens upplevelse av kundvärde. När kundvärdet upplevs högre än priset så vill kunden köpa.
10. Att följa ditt hjärta med affärsmässighet är inget mindre än en samhällsevolution.
När du gör det du brinner för i enlighet med de tre hörnstenarna skapar du samhällsvärden för andra du inte ens mött.